» Blog » Scenografia na sesjach
24-10-2011 00:01

Scenografia na sesjach

W działach: RPG, Narragtion | Odsłony: 45

Scenografia na sesjach
Dobrze przygotowaną scenografię można określić trzema słowami:Umiar, Interaktywność oraz Zmienność. Przy czym pierwsze dwa słowa są składnikami według mnie koniecznymi, do stworzenia dobrej scenografii, ostatnie natomiast może zamienić dobrą w świetną. Ok, podałem określniki dobrej scenografii, ale co one tak naprawdę znaczą? Już wyjaśniam:

Na swoim blogu popełniłem wpis o scenografii na sesjach RPG.

W skrócie: dlaczego jest ważna, i jak można opisać dobrą scenografię

Zapraszam do czytania i komentowania:

http://narragtion.uphero.com/?p=125

Komentarze


38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Troche autorytarne te stwierdzenia.
24-10-2011 08:47
Headbanger
   
Ocena:
+2
Cholera jasna Rag! Po raz kolejny przekazałeś oczywiste oczywistości... o których nie miałem pojęcia ;). Zawsze myślałem, że dzieje się to samorzutnie i w ogóle, ale teraz wiem jak to "akcelerować"! Świetna notka! Naprawdę pomocna! Chce więcej takich.
24-10-2011 10:43
WekT
   
Ocena:
+1
Dobry wpis i ładnie graficznie Twój blog wygląda.

Szczerze mówiąc ostatnio w erpegowym światku brakuje mi tego typu wpisów, więc BIG UP dla Ciebie!

niby podstawy, dla starych wyjadaczy prawie wszystko jest podstawami, ale czasem warto je sobie odświeżyć, bo często się o nich zapomina.

Tu dodatkowo są interesująco przedstawione.

Uwagi dobrze pasują do ostatniej sesji w której grałem a miałem wrażenie że odbywa się w oteksturowanym gipskartonie.

Pozdro
24-10-2011 11:18
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
E, Bohomaz, jaka polityczna poprawnosc?
Po prostu autorytarne stwierdzenie "dobrze przygotowana sesje mozna okreslic tak i smak" pozostaje autorytarne - ja bym dyskutowal z takim i zalozeniami.
Wystarczyloby "IMHO" albo "dobrze przygotowana WEDLUG MNIE sesje MOGĘ okreslic tak czy śmak".

I z tym sie moge zgodzic na poziomie pryncypialnym. Co nie znaczy, ze nie zgadzam sie z samym tekstem i jego konkluzjami - choc akurat ja bym polozyl nacisk na cos innego, a randomowy jasio na jeszcze cos innego.

Do stwierdzen autorytarnych WYDAJE MI SIĘ potrzebny jest autorytet, a jak wiemy, o taki w okolicy trudno.
I tyle.
EOT. :)

24-10-2011 11:36
Rag
   
Ocena:
0
@zigzak

Szczerze mówiąc nawet nie wpadłem na to,że moja notka może zostać tak odebrana.
Dodam kilka "wydaje mi się" i "według mnie" jak znajdę chwilę.
24-10-2011 12:07
nerv0
   
Ocena:
+2
Och, jak ja lubię takie teksty. Nie gotowe przygody, pomysły na przygody i innych NPC, ale właśnie takie mówiące o tym na co warto zwrócić uwagę przy grze. Lubię je pewnie dla tego, że sam nie umiem ich pisać i trzymam się jedynie czystego mięcha uciekając od teorii. Ode mnie plus i wiedz, że będę zaglądać. :)

I, że się tak zapytam, skąd wytrzasnąłeś takie fajne grafiki? Pytam, bo też chciałbym sobie czymś udekorować wpisy na moim Word Pressowym blogu i jakoś nie mogę znaleźć nic ciekawego i darmowego. :)
24-10-2011 12:10
Rag
   
Ocena:
0
Deviant art + Paint.NET :)

Część autorów z zasady udostępnia swoje prace, a część wystarczy łądnie poprosić.
24-10-2011 12:12
Wiron
   
Ocena:
+5
Podoba mi się ten wpis. Zarówno w treści jak i w formie. Taki autorytalny sposób zapisu czyta się lepiej niż jakieś poprawnie polityczne teksty. Wydaje się wtedy że autor sam w nie nie wierzy. Dopóki nie uznaje się innych stylów rozgrywki za zło wcielone można pisać że jego sposób jest najlepsiejszy we wszechświecie.

IMO ;)
24-10-2011 12:13
Nadiv
   
Ocena:
+1
Bez przesady, na prywatnym blogu nie ma ciągłej potrzeby powtarzania "IMHO", "według mnie" i tym podobnych - to LOGICZNIE wynika z samego charakteru medium, jakim jest blog. Autor pisze na własny rachunek i nie musi się wszystkim tłumaczyć ze swoich poglądów. Nie popadajmy w śmieszność.

A do kategorycznych stwierdzeń, zigzaku, nie potrzeba żadnego autorytetu (to nie tekst naukowy) - autor posiada określone poglądy, a ja je szanuję i oceniam na podstawie przedstawionych treści, a nie CV bloggera.

Co do tekstu: bardzo, bardzo fajny, brakowało mi takich merytorycznych materiałów w ostatnim czasie :) Pisz częściej, Rag! :)
24-10-2011 12:27
Rag
   
Ocena:
+1
Chyba po prostu dodam podstronkę z disclaimerem, że wszystkie teksty są tylko i wyłącznie moją opinią.

Wtedy będę pisał tak jak mi się podoba i nie będzie podstaw do krytykowania autorytarności moich tekstów.

@Nadiv
Zamierzam :)

@zigzak
dobrze przygotowaną scenografię :)
24-10-2011 12:34
Indoctrine
   
Ocena:
0
Oczywiste oczywistości, ale częstokroć bardzo istotne i pomijane w codziennej rutynie :)

Ma to swój sens, w zależności od charakteru sesji.
Jeśli na przykład w fantasy, początkująca grupa bohaterów eksploruje kryptę (po jakiegoś czorta) to opis ewentualnych dodatkowych opcji jest ważny, bo ubarwi walkę i da możliwości. Gdy jest to banda paladynów na 30 levelu, całość może zostać sprowadzona do dwóch ładnych zdań, ale opis już nie musi być tak dokładny, bo dotyczy nie walki emocjonującej a krótkiego przerywnika na poturlanie parę razy i utwierdzenie graczy jacy są podpakowani ;)

24-10-2011 14:03
Aesandill
   
Ocena:
0
Polecanka za same zdania na tym blogu, odnośników nie lubie, ale słowa klucze śa super.
Pozdrawiam
Aes
24-10-2011 14:41
Indoctrine
   
Ocena:
0
Dodam jeszcze, że słowa klucze w opisach miejsca akcji, odpowiednio akcentowane to metoda NLP :)

"Sala tonęła w półmroku, chociaż refleksy światła księżyca odbijały się od wielkiego żyrandola na suficie. Kamienna posadzka była zabrudzona woskiem, który musiał skapywać ze świec żyrandola. Ciche szmery słyszane wcześniej z korytarza okazały się kotarą uderzająco o niedomknięte okno. Miała ona grube sznury, zupełnie jak taki, który utrzymywał żyrandol"

:)
24-10-2011 15:01
Eri
   
Ocena:
0
wpis fajny, tylko w tym szarym menu na dole bloga literki "ź" i "ł" Ci odstają --- chybabrakuje ich w użytym foncie, przez co są robione domyślnym. Chyba, że tylko u mnie tak się dzieje.
24-10-2011 15:18
Indoctrine
   
Ocena:
0
To samo niestety. Po prostu czcionka nie ma polskich ogonków :)
24-10-2011 15:24
Kamulec
   
Ocena:
0
MG powinien opisywać otoczenie. Ilość opisu w sam raz jest dobra. Dobry opis jest dobry. Niezwykłe sytuacje są lepiej zapamiętywane od sztampowych.

Truizmy.
24-10-2011 18:46
Rag
   
Ocena:
0
@Kamulec
Jak widać komuś się przydały;)

@Indoctrine
Po pierwsze, gracze, którzy wyhodowali sobie pokemony na 30 poziom, jeśli od wczesnych leveli stosowaliśmy takie scenografiowe zachęty, sami będą wymyślali sposoby jak by tu fajniej tych przeciwników pokonać, więc obszerniejszy opis nadal może się przydać

Po drugie, Na bandę 30-poziomowych paladynów nie napuszczę grupki zombie. A nawet jeśli, to o ile gracze nie poproszą o rzut, uznam, że poradzili sobie z takimi zombiakami bez problemu i każę opisać jak to zrobili :)

@Eri
Tak to problem z fontami w nagłówkach. Jak będę miał chwile żeby pokombinować jak to naprawić to się tym zajmę.
Teraz ledwo mi czasu starcza, żeby teksty pisać.
24-10-2011 22:50
Albiorix
   
Ocena:
0
Hmm, u mnie większość wydarzeń ma miejsce w generycznych domkach, piwnicach, laboratoriach. Tylko ostatnio miejsce miało jakieś znaczenie, bo było stacją kosmiczną i przestrzeń była ograniczona.
25-10-2011 00:54
Headbanger
   
Ocena:
0
Może w takim razie Albiorix warto popracować by te miejsca były mniej generyczne. Wiem, że się da a efekt jest piorunujący. Ba, można i te generyczne przedstawić tak, że będą miały charakter.
25-10-2011 08:01
Indoctrine
   
Ocena:
0
@Rag

Dokładnie, dla bandy high levelowców nie ma co przesadzać, bo taki encounter to bardziej chwila wytchnienia i rozrywki niż wyzwanie.

Generyczność instancji to problem zbyt długiego prowadzenia.

"Idziecie traktem, typowy brukowany, dookoła lasy a przed wami z lewej jego strony widać karczmę. Podchodząc bliżej widzicie, że ma obok małą stajnię, wodopój, a zresztą - model standardowy nr 42" ;)

Staram się aby dopieszczać otoczenie, ale też nie przesadzić. Gracze nie zawsze są zainteresowani: "Dobra, zwykła karczma, daruj sobie opisy, jak będzie potrzeba czegoś, to się zapytamy, daj znać tylko czy jest tu coś nietypowego" ;)
25-10-2011 08:55

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.